Albanië avontuurlijke cultuur- en wandelreis groep | 10 dgn

Wat/waar: avontuurlijke cultuur- en wandelreis Albanië
Duur: 10 dagen

Deze avontuurlijke 10-daagse cultuur- en wandelreis in Albanië laat ons kennismaken met een prachtig en verrassend land dat nog vrijwel onbekend is. Iedereen met een passie voor natuur, cultuur & avontuur komt hier ruimschoots aan zijn trekken. We reizen door het indrukwekkende landschap, ontmoeten de lokale bevolking en zien de sporen van een rijke en onstuimige geschiedenis.
Deze avontuurlijke actieve reis brengt ons in de ruige natuur van de Albanese Alpen in het noorden van het land, één van de meest authentieke berggebieden van Europa. We maken prachtige wandelingen door ongerepte natuur en langs kleine dorpen. Meer naar het zuiden ontdekken we de prachtige kustlijn van Albanië met haar vele kleine, azuurblauwe baaien. Onderweg bezoeken we indrukwekkende overblijfselen uit onder meer de Griekse, Romeinse, Byzantijnse en Ottomaanse perioden.

Ruige bergen & mooie kust

Albanië, dat tot 1991 door het communistisch regime afgesloten was van de rest van de Europa, heeft haar deuren nu wagenwijd opengezet. En het land heeft veel te bieden! We ontdekken de prachtig gelegen stad Shkodra en maken de mooiste boottocht van Albanië: een fenomenale tocht met de ferry over het meer van Koman, langs bergen, fjorden en dorpen. We wandelen door de indrukwekkende Valbona Vallei met haar overweldigende natuur en kleine dorpen. In het Llogara Nationaal Park en het schiereiland van Karaburun genieten we van de prachtige kustlijn.

Vele cultuurschatten

Onderweg bezoeken wij burchten, Byzantijnse kerken en een orthodox klooster uit de 14e eeuw. In de oude stad Berat die op de werelderfgoedlijst van Unesco staat, dwalen we door de smalle straatjes en maken we een mooie wandeling in de bergen.
Aan het eind van de reis komen we aan in de hoofdstad Tirana, een interessante en bruisende stad waar eeuwenoude cultuur goed samengaat met moderne hippe cafés, galeries en winkels.

Grote gastvrijheid, goede keuken & lekkere wijnen

Deze gevarieerde natuur- en cultuurreis geeft een mooie indruk van de prachtige landschappen en rijke cultuurschatten van Albanië maar brengt ons ook in contact met de grote gastvrijheid van de lokale bevolking, de heerlijke Albanese keuken en goede wijnen.
De Nederlandse gids die deze reis begeleidt, woont al bijna 10 jaar in Albanië, spreekt de taal en deelt graag zijn liefde voor het land.

Aanvullende informatie

Voor wie
Voor mensen die op actieve en avontuurlijke wijze de cultuur en natuur van Albanië willen ontdekken. De wandelingen variëren tussen de 2 – 5 uur en zijn te doen voor een ieder met een goede basisconditie en enige bergwandelervaring. Je hebt te maken met hoogteverschillen. Het niveau is gemiddeld 2. Er wordt gereisd in een kleine groep van max. 14 personen.

Begeleiding
De reis wordt begeleid door een Nederlandse gids die al bijna 10 jaar in Albanië woont en de taal spreekt. Hij houdt van het land en weet er veel over te vertellen. Tijdens de bergwandelingen loopt ook een lokale gids mee.

Vluchten
Er wordt gevlogen op Tirana

Transport in Albanië
We reizen met een eigen busje en maken niet te lange ritten, onderweg stoppen we regelmatig.

Maaltijden
Tijdens deze reis maak je kennis met de goede en uitgebreide Albanese keuken, je zult van vele specialiteiten proeven.

Accommodaties:
Er wordt verbleven in sfeervolle en comfortabele accommodaties veelal in historische panden in de oude binnensteden of op een mooie plek in de natuur. Accommodaties waar we gastvrij ontvangen worden.
Het verblijf is op basis van een 2-persoonskamer met eigen badkamer. Een 1-persoonskamer is bij beschikbaarheid te boeken tegen een toeslag van € 150,-.

Data 2022

Inclusief

• vlucht
  • handbagage
  • alle vervoer zoals beschreven in programma
  • accommodatie o.b.v. 2-persoons kamer met badkamer
  • alle ontbijten
  • 5 avondmaaltijden
  • wijnproeverij
  • Nederlands en Albanees sprekende gids plus lokale gids in de bergen

Exclusief

• maaltijden niet beschreven bij inbegrepen
  • drankjes bij de maaltijden
  • entreegelden
  • ruimbagage € 52,- retour
  • bijdrage reisgarantiefonds € 7,50 p.p.
  • boekingskosten € 20,-

Dagprogramma

Dag 1. Amsterdam – Shkodra: Aankomst op vliegveld “Nene Tereza” (moeder Teresa) waar we worden opgewacht opgewacht door onze gids en chauffeur. Vanaf het vliegveld volgt een rit naar Shkodra, de noordelijkste stad van Albanië en ook één van de oudste steden van het land. Shkodra is een leuke en interessante stad, prachtig gelegen bij een meer. Voordat we bij het hotel aankomen, bezoeken we, als de tijd het toelaat, de oude Ottomaanse Mesi Brug en het Rozafa kasteel met een mooi uitzicht zowel over de stad als het meer. In de avond maken we kennis met de goede keuken van Albanië en ontdekken we de oude stad verder. Overnachting in fijn hotel in Shkodra.

Dag 2.  Shkodra – Koman Ferry – Valbona: Na een vroeg ontbijt vertrekken we richting de plaats Koman. Onderweg nemen we de Koman Ferry en genieten tijdens de ongeveer 3 uur durende tocht van de adembenemende uitzichten over het meer, het traditionele leven aan de randen van het meer en de hoge bergen van de Albanese Alpen. Na aankomst in Fierzë is het ongeveer nog een uur rijden door prachtige natuur voordat we in het bergdorp Valbona  aankomen. Het dorp is gelegen in het nationaal park van de Valbona vallei. Dit is een prachtige ruige omgeving en één van de meest authentieke berggebieden van Europa. Na het inchecken bij het guesthouse maken we een korte wandeling door de indrukwekkende omgeving.
ca. 7 km, +250m, ca. 2 – 2,5 uur wandelen

Dag 3. Valbona
Vandaag hebben we 2 opties, de keuze is afhankelijk van het weer:
1. Een wandeling door de vallei van Valbona, een prachtige tocht door indrukwekkende natuur, ca. 11 km, +255m/-275m.
2. Een prachtige wandeling naar Cerem. Dit gebied is rijk aan alpine flora en fauna. Tijdens deze wandeling hebben we een prachtig uitzicht en genieten we van een picknick lunch. Ca. 13,5 km, +520/-225.
Overnachting in Valbona.

Dag 4. Valbona – Shkodra
Na een mooie ochtend in Valbona rijden we rustig aan terug (ca. 3 uur) naar de omgeving van Shokdra waar we tijdens een wandeling de prachtige natuur net buiten de stad verkennen. We overnachten op een mooie plek vlakbij het meer.

Dag 5. Shkodra – Appolonia – Llogara
Na het ontbijt vertrekken we richting de kust naar het nationale park van Llogara. Onderweg naar deze prachtige plek bezoeken we in Ardenica een Orthodox klooster uit de 13e eeuw. Hierna rijden wij verder naar Apollonia, gelegen aan de beroemde Via Egnatia. Apollonia is aan het begin van de 7e eeuw v Chr. door de Grieken gesticht en tijdens de Romeinse tijd was het een grote en bloeiende stad, met 50.000 inwoners. Het ligt vlakbij de Aos rivier (nu Vjosa). We bezoeken hier een museum dat is gehuisvest in een Byzantijnse kerk uit de 14e eeuw. Vanaf hier is het nog ongeveer een uur naar het park van Llogara waar we in de namiddag nog een mooie wandeling maken en als we voldoende tijd hebben, bezoeken we ook een biologisch olijfolie fabriekje. Totale rijtijd ca. 4,5 uur met stops en bezoeken onderweg.
Overnachting in Llogara.

Dag 6. Kerk van Marmiroit en schiereiland van Karaburun
Vandaag wandelen we bij de kust en met goed weer kunnen we lekker zwemmen. We bezoeken eerst de interessante kerk van Marmiroit (Kisha e Marmiroit), één van de oudste kerken in Albanië (daterend uit de 12e eeuw). De kerk is mooi gelegen bij het prachtige schiereiland van Karaburun met haar vele kleine idyllische baaien. We hebben vanaf de kerk verschillende wandelmogelijkheden. Zo kunnen we bijvoorbeeld naar de kleine en afgelegen baai van Brisani wandelen, een prachtplek waar we kunnen zwemmen en relaxen.we kunnen ook een langere wandeling langs de kust maken. Wandelduur tussen de 3 – 5 uur. Overnachting weer in Llogara.

Dag 7. LLogara National Park – Berat: Na het ontbijt rijden we naar Berat, een stad die op de UNESCO Werelderfgoedlijst staat. Berat wordt ook wel de “stad met de duizend ramen” genoemd. Voordat we bij Berat aankomen genieten we eerst nog van een wijnproeverij bij “Cobo”. Na deze proeverij rijden we door naar Berat waar de inwoners nog steeds binnen de muren van het kasteel wonen, zoals hun voorouders deden. We dwalen door de kleine straatjes in deze bijzondere stad en genieten op een terras van het levendige centrum.
Na dit bezoek rijden we door naar het prachtige Onufri museum. Onufri was een beroemde Albanese kunstenaar die tijdens de 16e eeuw leefde. Hij heeft o.a. veel orthodoxe kerken in Albanië en Griekenland geschilderd. In de avond kunnen we genieten van de flaneerparade op de boulevard.

Dag 8. Berat – Berg van Shpirag – Berat
Vandaag rijden we met onze bus richting de berg van Shpirag totdat we niet verder kunnen. We maken een prachtige wandeling waarbij we verschillende oude kerken kunnen bezoeken. We hebben een prachtig uitzicht over de berg Tomorri, over de stad Berat en als we geluk hebben kunnen we ook de zee zien. De wandeling duurt in totaal ongeveer 45 uur en het hoogteverschil is rond de 500 meter (klimmen en dalen). Overnachting weer in Berat.

Dag 9. Berat – Tirana
Na het ontbijt hebben we nog wat tijd om door Berat te wandelen voordat we naar het bruisende Tirana vertrekken, rijtijd ca. 1 u 45 min. Een interessante stad waar eeuwenoude cultuur goed samengaat met moderne hippe cafés, galeries en winkels. We dwalen hier rond langs prachtige oude gebouwen, communistische gedrochten en hippe tentjes. Liefhebbers kunnen Bunkart bezoeken, een indrukwekkend museum gevestigd in een enorm bunkercomplex. Hier kom je alles te weten over de vertelt de roerige geschiedenis van Albanië vanaf 1939 tot aan de bevrijding in 1990. het bunkercomplex is gebouwd in opdracht van dictator Enver Hoxha tijdens de koude oorlog en heeft kolossale afmetingen. Hiervandaan kun je ook nog met de kabelbaan de berg van Tirana (berg Dajti) op gaan, een korte wandeling maken en genieten van het prachtige uitzicht. In de avond hebben wij onze laatste maaltijd samen. Overnachting in Tirana.

Dag 10. Afhankelijk van de vluchttijd kunnen we nog wat door Tirana dwalen voordat wij naar het vliegveld vertrekken om terug te reizen naar Nederland.

Inschrijven op deze reis

Een prachtig en heel verrassend land!